onsdag 12. januar 2011

Svar på spørsmåls runde!

Hei hei.- 

Først av alt vil jeg bare si takk til alle dere som stilte spørsmål, jeg håper dette hjelper dere litt - enjoy!


Her er svarene på spørsmåls runden, håper det hjelper litt! Er det konservativt der? 
Hvor jeg bor vil jeg si at det er mer mot den liberale siden, alle jeg kjenner her er demokrater, ikke republikanter. Så på mange måter tror jeg de er mer åpne til nye ideer.

Må du gå i kirka? 
Nei, jeg trenger ikke å gå i kirken, vertsfamilien min er ikke kristne. De er ikke mot kristendom eller noe sånn, de bare tror ikke på Gud. Er du glad for at du fikk en vsøster som også er utvekslingsstudent? På mange måter, ja, men alle ting har sine baksider, som for eksempel det at etter du har levd sammen med en person i fem måneder, på samme rom, blir man litt lei av hverandre. Men det går også over, jeg tror at det ville virkelig ikke vært det samme om jeg ikke hadde hatt Anna her sammen med meg, hun er virkelig som en søster for meg.

Er du fornøyd med familien, skolen og stedet? 
Ja, jeg kan virkelig ikke si i ord hvor utrolig heldig jeg har vært med hvor jeg har blitt plassert. Trout Lake er et utrolig lite sted, men det er et fantastisk sted. Jeg elske alt ved Trout Lake, ..eller vel, det har sine braksider, sånn som det at man kan ikke komme seg noen steder uten en bil, eller noen som kan kjøre deg (ingen offentlig transport!), på sommeren lukter visse steder utrolig kubæsj (ekkelt!). Men annet enn det er alle menneskene her fantastiske, jeg elsker å bo på et sted hvor alle kjenner alle, det er utrolig fint syntes jeg, pluss, det gjør det så mye lettere å bli kjent med folk. Sånn får familien min her, de er best, jeg kunne ikke bedt om noen bedre. De er morsomme mennesker, og de er virkelig ungdommelige, jeg elsker det!

Var det vanskelig å få venner? 
Ikke i det hele tatt, når folk finner ut at du er utvekslingsstudent (noe som alle vist jeg var første skoledag, pga. hvor liten skolen min er), så vil de bare vite mer, de er alle utrolig intressert i å lære å kjenner deg, og lære mer om din kultur.

Er det mye dating på skolen din? 
Vel, siden skolen min er så liten, så er det ikke så alt for mye, men noe er det jo.

Hva er det beste du har opplevd i da så langt? 
Jeg har opplevd utrolig mye siden jeg kom til USA, jeg har vært i flere storbyer, sett mange nye ting, men det beste jeg har opplevd var helt klart å gå til state med volleyball laget mitt, det var virkelig en opplevelse.

Har du vært/blitt spurt ut på date? 
Nei, har nok ikke det, men nå har det seg sånn at det er utrolig få gutter på skolen min, og de fleste har en kjæreste eller noen liknende.

Hvordan er det å få venner der borte? 
Lett, alle er utrolig vennlige, og det er utrolig lett å bli kjent med alle sammen, fordi de er så åpne, det er en av tingene jeg virkelig liker med amerikanere.

Hvordan er vertsfamilien din? 
Fantastiske, litt rare noen ganger, men de er fantastiske mennesker, utrolig morsomme.

Jeg har hørt tampongene er veldig dårlige der, så det er lurt å ha med seg egne. Er det sant? 
Jeg vet helt ærlig ikke, jeg liker ikke tamponger, så jeg bruker dem ikke, men jeg tror ikke kvaliteten er fult så bra som hjemme i Norge, men det får du selv dømme.

Hvordan er familien du bor hos? 
De er fantastiske, det har vært oppturer og nedturer, men det er bra likevel.

Hvordan tok de deg i mot? Passer dere godt sammen?
Møtte de på flyplassen, de hadde blomster til meg og sånn det var koselig, etter det gikk vi ut får å spise. Jeg kan helt ærlig si at jeg ville ikke vært den samme pesonen jeg er nå om jeg ikke hadde kommet hit, jeg har forandret meg, men det er en god forandring.

Hvordan er det der du bor, og kan du legge ut bilde av huset?
Det er veldig lite der jeg bor, og da mener jeg det virkelig, det er lite, som i under 1000 innbyggere.



Kan du fortelle litt om hvordan skolen, og menneskene der er?
Skolen er anderledes, du får karakter på alt arbeidet du gjør så hvis du ikke gjør en bra jobb så har du et problem, men jeg syntes det er et bra system, jeg føler karakterene du får i faget er mer gjennomtenkt. Og om menneskene, de er fatastiske, jeg kunne ikke bedt om bedre venner og en bedre  vertsfamilie.

Hvilken linje går du her hjemme? og hvis du har Medier og kommunikasjon, hva slags fag tar du?( i USA)
Jeg går på allmenn, så kan nok ikke hjelpe deg med det om medier og komunikasjon, du må bare snakke med rådgiveren på skolen din om det, og så finner du det ut.

Er det vanskelig å tilpasse seg hverdagen?

Ikke noe særlig, det var litt rart å leve med folk du ikke kjente i begynelsen, men du tilpasser deg det fort, og det blir bare bedre når du blir kjent med dem.

Er tiden i USA fram til nå som du hadde tenkt deg?
Det har vært bedre, jeg elsker det her, alle er så utrolig hyggelige og det er utrolig lett å bli kjent med folk.

Har du mye lekser i de fagene man må ha? Engelsk, US history/government osv?
Jeg har ikke så mye som de fleste og det varierer egentlig fra uke til uke på mengden jeg får, men det er lekser hver dag og de sjekker det hver dag, så det er viktig at du gjør dem. Jeg har ikke lekser i US history fordi jeg tar det online.

Skal du til Hawaii, NY, LA eller noen av de andre stedene man kan dra til? og hvis du skal, hvor mye koster det? 
Jeg skal ikke reise med EF, fordi skolen min organiserer en tur til Hawaii, det er en skole tur, men det er med hele klassen min, så det blir gøy. Men jeg vet hvor mye det koster, og hver av turene, kommer ann på hvor du reiser men de koster rundt 10 000 kroner.

Har dere skole uniform? 
Nei vi har ikke det, men jeg vet at noen skoler har det, men her i statene er det helst privatskoler som fortsatt bruker uniformer.

Er det sånn var mat luncj thing der?
Jeg vet ikke helt hva du mener med det spørsmålet, men de selger ting i lunsjen, ja. Men på min skole får man ikke varme måltid hver dag, fordi skolen min er så liten, men der jeg går serverer de frokost hver morgen.

Er det noen kjekke gutter? ^^
Ja, det er det.

Leser du mange bøker?
En del, ikke så mye nå  for tiden, har ikke tid.

Smaker vannet like vondt som i Danmark?

Der jeg bor, nei, men noen steder smaker det verre enn i Danmark, storbyer er værst, der er det bare ekkelt.


Håper det hjalp,
Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar